smaak?

henry ford

Eigen smaak is goud waard!

U bent net gestart als ondernemer of uw bedrijf bestaat al jaren. In uw zaak, groot of klein – net gestart/de 30 jaar gepasseerd, dat maakt geen verschil. Ergens binnen uw bedrijf is vast iets van uw of jullie eigen smaak toegevoegd, een smaak om onderscheidend te zijn ten opzichte van uw concurrenten. Een smaak die past bij jullie manier van klantbenadering, een smaak die past bij jullie bedrijfscultuur, een opvallende smaak, die de aandacht trekt tussen een keur aan aanbod voor de klant. Een smaak die eigentijds is, een smaak met een boodschap! Het maakt niet welke smaak u heeft of kiest. Als u een smaak bewust kiest en uw aanbod sluit aan bij de doelgroep waar u het voor doet dan is uw smaak goud waard.

Smaak  binnen uw markt

Het ligt natuurlijk aan het soort product/dienst waar u het smaakaccent op toelegt. Een fast – moving consumer good, dit is een product wat een klant snel opheeft en dus vaker aanschaft, bijvoorbeeld een pak hagelslag of een koekje, behoeft een andere aanpak om smaak toe te voegen dan een luxe en slow-moving consumer good, zoals een wasmachine, een designlamp of een kunstwerk. Ook zie je nog weer een verschil tussen een markt met veel en een markt met weinig aanbieders. Bij jij de enige met een specifiek aanbod dan heb je een concurrentievoordeel. Die enige kun je ook zijn door binnen een bestaande markt of vanuit een bestaand product of dienst smaak toe te voegen, waardoor jouw dienst of product echt opvalt en waarde toevoegt.

Wij vallen in de smaak bij onze klanten!

Wie is mijn doelgroep en welke voorkeuren hebben zij? Een vaak lastige vraag om direct een antwoord op te hebben. Toch is het fijn om te weten voor wie u zaken doet en ook voor u zaken wilt doen. Wat is een klantprofiel en welke smaakvoorkeur hebben zij.

Smaakgerichtheid

En dan heeft u een smaak, dan moet u nog opvallen met u smaak. Hoe maakt u smaakvol reclame voor uw bedrijf en waar verkoopt u uw smaken? En waarom juist op deze plekken? Er zijn veel methodes om strategisch smaakgericht te kunnen zijn. Hierbij is altijd de vraag belangrijk: “Past deze smaak bij onze zaak?” Smaakvol ondernemen is bewust keuzes maken gericht op de lange termijn. Soms lijkt een smaakgerichte keuze een lange weg te gaan, het is dan goed te weten wat het effect is voor uw langetermijnsucces en – plezier.

Smaken veranderen en zijn trendgevoelig 

Smaken veranderen steeds sneller en veel markten zijn zeer trendgevoelig. Een trend kan soms ook een niet zo fijne boodschap voor uw bedrijf bevatten: We kennen allemaal de recessie, waar veel ondernemers de dupe van zijn geworden of nog steeds hinder van ondervinden!” Echt voorbereid hierop zijn is natuurlijk best lastig, toch kunt u al veel stappen voor zijn.

TIP: Geef smaak en aandacht aan uw toekomstige klanten! 

“De ondergang van Nokia was heel logisch! Ze luisterden namelijk te goed naar hun huidige klanten en vergaten wat er om hen heen gebeurde!”

Smaak kun je beïnvloeden en creëren ( Met onze zaak zijn we een echte trendsetter!)

Het mooiste is nog, zoals we hierboven al vertelden dat je de eerste en de enige bent. Je brengt iets op de markt waar hoogstwaarschijnlijk veel behoefte aan is, een smaak die nog niet ontwikkeld is, omdat nog niemand het eerder geprobeerd heeft. Een product/dienst die een probleem oplost van een hele grote of een specifieke doelgroep, waar tot nog toe nog geen oplossing voor was.

Iets nieuws is altijd spannend voor de potentiële klant. De auto is hier een mooi voorbeeld van. Deze behoefte moet langzaam ontstaan en de smaak moet groeien.

Henry Ford: If I had asked what they wanted, they would have said faster horses! 

De slogan ‘Iedere zaak zijn eigen smaak’ is afgeleid van ‘ieder zijn eigen smaak’ en ‘ieder zijn eigen voorkeur’!

FacebookTwitterGoogle+LinkedInPinterestDelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *